لایحه بودجه ۱۴۰۴ بیش از پیش مشخص کرد که چقدر در حوزه بنزین ناترازی داریم. این که سالانه مبالغ کلانی را در لایحه برای واردات بنزین اختصاص میدهیم، ضرورت چارهاندیشی برای این مسئله را چند برابر میکند.
به زعم کارشناسان، ضرر ناشی از واردات بنزین و این که سالانه مبالغ کلانی را در این زمینه هدر میدهیم، به اقشار ضعیف و متوسط کشور برمیگردد. با توجه به این موضوع، نیاز است دولت به سمت ایجاد زیرساختهای لازم برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برود.
مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد داده است که به منظور حل مشکلات حوزه بنزین و به ویژه مقابله با ناترازی موجود و ایجاد عدالت در توزیع یارانهها اقدام به اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر بکنیم.
وضعیت فعلی که بنزین را به خودرو اختصاص میدهیم، به نفع اقشار مرفه و دارای چندین خودرو و به ضرر کسانی است که خودرو ندارند. این وضعیت قابل قبول نیست و باید تغییر کند.
نظرات جعفر پورکبگانی، نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس را در خصوص مشکلات حوزه بنزین، لزوم چارهاندیشی برای این امر و این که اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر چه کمکی به حل مشکلات در این بخش میکند، جویا شدیم که در ادامه میخوانید.
پورکبگانی در خصوص ناترازی موجود در حوزه بنزین که در لایحه بودجه ۱۴۰۴ بیش از پیش روشن شد، تصریح کرد: مرکز پژوهشهای مجلس راهکار اختصاص سهمیه بنزین به نفر را برای حل مشکلات این حوزه و به ویژه ناترازی موجود مطرح کرده است. این روش که روی آن کار پژوهشی و تحقیقی صورت گرفته است، قابلیت اجرا دارد.
وی ادامه داد: دولت باید به فکر راهکاری اساسی برای حل مشکلات حوزه بنزین باشد. این ناترازی موجود به نفع کشور نیست و هزینه بالایی را به اقتصاد ملی تحمیل میکند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دولت باید اقداماتی را در حوزه بنزین به اجرا بگذارد که رضایتمندی مردم جلب و منافع عمومی تأمین شود. این که سالانه مبالغ کلانی را به واردات بنزین اختصاص دهیم و بر اثر سوءمدیریت نتوانیم مشکلات حوزه بنزین را حل کنیم، نتایج خوبی برایمان ندارد.
پورکبگانی گفت: لازم است به این سوالات مهم پاسخ دهیم که چرا به واردات بنزین میپردازیم و چرا باید قیمت بنزین را افزایش دهیم. مسئولان باید به این سوالات پاسخ دهند و بعد به سمت حل مشکلات این حوزه گام بردارند.
وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور مطرح میکند که اگر کسی پیشنهادی در حوزه بنزین دارد، مطرح کند. اما در عمل اجازه این کار داده نمیشود و به پیشنهادات گوش نمیدهند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بنده به کلیات بودجه رأی ندادم و معتقدم که پیشبینیهای انجام شده در آن کارشناسی نبود. دولت باید این مسئله را روشن کند که چرا به مصوبات قانونی در حوزه سوخت عمل نمیکند.
پورکبگانی گفت: بر اساس قانون، دولت ملزم است به توسعه سبد سوخت کشور مبادرت کند، اما این کار انجام نشده است. هر زمانی که قرار است یک کار جدید و جدی انجام دهیم، یک عده بنای ناسازگاری میگذارند و مخالفت میکنند.
وی ادامه داد: قاچاق بنزین یک امر مهم و جدی در کشور است. این امر ضرر ۹۰ تا ۱۰۰ همتی برای کشور دارد که باید برایش چارهاندیشی کنیم. اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتواند در این زمینه کمککننده باشد.
این نماینده مجلس گفت: من قبلاً هم گفتهام که اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیکتر است و نسبت به روش فعلی که سهمیه بنزین را به خودرو میدهیم، مزیت بیشتری دارد. در این روش، همه اقشار جامعه از بنزین بهره میبرند.
وی ادامه داد: از طریق مدیریت صحیح همه چیز قابل حل و فصل است و میتوانیم ناترازی بنزین را حل کنیم. به نحوی که نیازی به واردات بنزین و صرف چندین میلیارد یورو در این زمینه نداشته باشیم.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اختصاص روزانه یک لیتر سهمیه بنزین به نفر راهکار مناسبی برای حل مشکلات این حوزه است. این روش به عدالت نزدیک است و میتواند به بهبود ضریب جینی در کشور منجر شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتواند در کاهش ترافیک و کنترل قاچاق بنزین موثر باشد. با توجه به تمامی این مزیتها، اجرای آن به نفع کشور است.
نظر شما